Sunday 6 November 2011

Pengalaman Menjadi Rekrut TUDM (Episod 16)


Malas aku nak ulang cerita.  Secara detailnya, rutin harian aku yang diulang saban hari adalah seperti berikut:

Semasa Hari Berkerja.

0500       -              Mula mengambil senjata M16 di stor senjata (AMRA) sekiranya ada latihan kawad perang, jalan lasak, merempuh halangan dan lain-lain.

0600       -              Bersiap untuk menunaikan sembahyang subuh dengan berpakaian half loreng.

0630       -              Bersiap berbaris di Padang Kawad A untuk dilatih oleh PTI.

0800       -              Senaman pagi oleh PTI tamat.

0900       -              Bersiap pula ke Padang Kawad A untuk belajar berkawad atau menghadiri kelas senjata/ilmu medan perang di bawah pokok kelolaan jurulatih.

1230       -              Pelepasan untuk bersembahyang zohor dan bersiap ke mes untuk makan tengahari.

1500       -              Sesi roll call di padang roll call.  Menerima arahan dan maklumat terkini daripada jurulatih dari masa ke semasa.  Selalunya kami akan membuat fitik membersihkan kawasan atau apa-apa keperluan dari cawangan lain seperti stor senjata, HQ, Bomba dan lain-lain.  Sembahyang Asar dilakukan bila masuk waktu tetapi secara individu, bukan terpaksa berbaris.

1830       -              Semua berbaris dengan berpakaian kebangsaan lengkap di hadapan blok aku untuk bersiap ke mes makan petang dan seterusnya ke surau untuk sembahyang maghrib dan isyak.  Setiap malam kelas dan kuliah agama akan disampaikan oleh jurulatih.

2200       -              Berbaris untuk roll call malam dengan berpakaian planters orders.  Di sini adalah waktu hiburan untuk jurulatih.  Kadangkala ada sesi show prade di mana blok yang melakukan kesalahan pada siang hari akan mendapat habuan malam ni.  Kebanyakan sesi show prade maha azab dari seksaan fizikal geng PTI.

0200       -              Waktu begini kebiasaannya para rekrut akan pulang semula ke blok untuk tidur.  Dan seterusnya benda yang sama akan berulang semula esok hari.

Sabtu, Ahad dan Hari Kelepasan Am.

Ini adalah hari bahagia.  Selalunya kami akan diberi pelepasan untuk keluar (outing) dari kem (hari Ahad sahaja dan setelah genap 3 bulan trainning).  Dengan berpakaian planters lengkap, budak kepala botak akan menguasai Bandar Ipoh…hehehehe..Masa ni la boleh berhibur, snooker, mengorat, malah ada yang massage..hehehehe..

Aku akan cuba upload gambar dan tampalkan kat sini.  Cuma agak mengambil masa sebab semua gambar perlu di scan.

Sekian, jumpa lagi di lain hari. 

4 comments:

  1. baju planter yang mana satu ye ?

    ReplyDelete
  2. Untung la bnyk kli outing..intake sy skali je..huhu

    ReplyDelete
  3. Saya nak buat blogger pasal kehidupan tentera ni so sy baca lah blogger awak nk dapat kan..kehidupan sebenar tentera Ni..tq.

    ReplyDelete
  4. Saya nak buat blogger pasal kehidupan tentera ni so sy baca lah blogger awak nk dapat kan..kehidupan sebenar tentera Ni..tq.

    ReplyDelete