Tuesday 4 October 2011

Pengalaman Menjadi Rekrut TUDM (episod 4)

Hingga ke malam masih tiada aktiviti.  Masa makan cukup teratur sejak pagi, tengahari dan malam..malah supper pun ada.  Adeh, bole gemuk cam tikus makmal macam ni kalau hari-hari...Malam tu kat blok datang seorang brader.  Dia mengedarkan kertas.  Jadual harian katanya.  Esoknya kalau mengikut jadual pukul 8 pagi selepas breakfast, kami semua kena masuk dewan dengan berpakaian sukan.  Ah, cerita esok, esok punya cerita...hati aku ni masih was-was dan berdebar takder sapa nak tenteramkan.  Wah...bestnya dapat katil double decker ni.  Siap ada bau-bau pahit askar (sapa kerja askar mesti ingat bau ni)..ada blanket, cadar putih dan kelambu hijau.  Aku tengok ramai juga budak-budak dah mula pasang kelambu.  Macam-macam stail ada.  Ada yang hanya pasang satu tali jer.  Punya la pemalas tahap celaka, janji tidur dalam kelambu.  Aku pulak lagi malas, langsung tak pasang..ngeee..ngeee...ngeee...Nyamuk pulak punye la banyak..tapi takpe..ada kipas kuat kat katil aku.  Aku yakin mereka takkan berdaya harung putaran angin tahap 3 kipas tu..huhu...Malam sebelum tidur sempat juga bersembang dengan kawan baru sambil bincang apa yang nak jadi esoknya....

Azan subuh berkumandang.  Aku tersedar dari tidur yang nyenyak. Celik je mata lampu dah terpasang.  Ramai gak budak-budak Kelantan bersiap-siap nak ke surau.  Aku? hmmm...jap gi la aku bangun....cinabeng betul...punya la malas nak sembahyang......

Pukul 7 aku bangun, mandi dan bersiap-siap untuk ke mes.  Dalam hati  menu apa pulak la hari ni.  Sampai di mes, tengok menu macam semalam gak...nasi dan mee goreng.  Pendapat ikhlas aku, askar buat macam ni mungkin sebab menu tu paling berkhasiat utk menguatkan stamina.  Pekena mee goreng dengan air teh susu pekat, perrghh..memang kaw...

p/s: Japgi aku sambung..bos aku nak guna komputer aku ni...hampeh betul, komputer sendiri tamau guna, suka sangat kat komputer aku....sbb aku tau, dia memang buta komputer..wakakakaka

Sambung balik.....


Tepat pukul 8 pagi kami semua masuk dewan.  Isi lagi borang macam-macam.  Kendian kena hantar balik borang yang bersama surat tawaran hari tu..sijil-sijil SPM dan semua sijil kami disemak semula oleh petugas kat dalam dewan tu.  Masa ni pentadbiran kami masih di bawah 'Anggota B' iaitu mereka yang membuat pemilihan awal rekrut dulu.  Hari ni rasa rilek juga la..duduk dalam dewan, atas kerusi plastik.  


Time petang pulak kami dapat pelepasan untuk buat aktiviti sukan.  Nak main apa pun, main la.  Best betul kami kat sekolah ni.  Cukup masa kami makan, main, tidur dan sembahyang serta buat aktiviti sendiri.  Esok ulang benda yang sama.  Dalam seminggu aku kat sini, cuma tunggu arahan jer.


Awal minggu tu juga ada sesi pemeriksaan kesihatan.  Ada sikit cerita pasal medical check up ni.  Rasanya tak ramai askar yang nak cerita.  Tapi aku dengan rela hati cerita la untuk korang.  Sebagai persediaan mental awal untuk bakal-bakal perajurit.  Benda ni lumrah dan wajib...tapi sesetengah orang tak boleh terima sebab melibatkan maruah.  Ok....bila selesai ambil darah, check jantung dan sebagainya, kami diarahkan mengikut kumpulan blok untuk membuat pemeriksaan badan.  Seorang demi seorang mengikut giliran masuk.  Bila sampai turn aku, baru aku tau...rupanya kena londeh seluar depan pembantu perubatan dan 2/3 lagi staf nya yang semuanya lelaki.  Tujuannya untuk memastikan bakal rekrut takde buasir dan penyakit lain.  Petang tu dengan secara rasminya buntut aku kena belek ngan orang...celaka, habis teruna aku..hahahahaha...pembantu perubatan tu buat pemeriksaan lubang dubur (memastikan tiada buasir) dan juga pemeriksaan testis.  Diletaknya tapak tangan kat bawah testis, dan disuruhnya kita batuk atau berdehem..Aku tak pasti apa tujuannya tetapi semuanya untuk perubatan.




Patut la tadi aku tengok ada mamat tu keluar dari bilik dengan muka merah padam.  Bila aku tanya dia senyap dan senyum sinis...hahahahaha...terpikir aku, ntah berapa banyak la buntut anggota medical tu dah tengok...hahahahhaa...cuma sampai sekarang aku masih tertanya-tanya rekrut perempuan cam tu jugak kerrr? hahahahahahahahahahahahaha...

1 comment: