Monday 10 October 2011

Pengalaman Menjadi Rekrut TUDM (episod 9)

Dalam dewan, kami berpusu-pusu berlari keluar.  Pintu dah la satu jer.  Jurulatih (JL) tunggu kat pintu sambil tepuk kepala siapa yang hampir dengannya.  Ada gak yang kena sepak bontot sebab lambat..Hahahaha..Aku macam biasa, aku akan cuba mencelah-celah sambil mengelak mana yang termampu.  Ala, bukan sakit apapun, saja jer JL nak buat gempak.  STU pagi tu gempar...Gempar dengan ratusan budak kepala botak bertempiaran lari ke blok masing-masing.  Sampai aku di katil, aku sarung terus baju loreng yang sememangnya aku dah siap standby.  Selesai bersiap kami semua berbaris di hadapan blok.  Kpl Mizi dan Sjn Azhar yang tadinya menjerit dan menjerkah rekrut yang lembab dah terpacak di atas jalan dengan tongkat sakti (tongkat kawad) mereka.  ''Cengkrut, selamat datang ke alam rekrut!!!  Sapa nak tarik diri, bole minta sekarang!!''  Jerit Kpl Mizi.  Takder seorang pun berbunyi.  ''Ai, takder ker?''.  Soal Kpl Mizi dengan matanya yang terjegil.  '' Kalau takder...takpe....ok!!!..Dengar sini....Barissssss...Barissssssssssss Sedia!!!''  Kpl Mizi mula memberi hukuman kawad.

Baris sedia? Aku mana la tau apa-apa.  Di kesempatan tu ada juga rekrut yang tahu buat sebab dah ada pengalaman.  Aku setakat pengalaman tengok citer Prebet Badul ada la..hahahaha...Tapi aku pun ikut la member yang pandai buat tu...Ooo...senang jer...baris sedia ni tegakkan lurus badan macam nak nyanyi Lagu Negaraku tu.  Senang jer.  Tapi ada juga rekrut yang bengong.  Terkebil-kebil sambil tersengih.  Lantas flying kick Kpl Mizi melayang kat peha beliau yang bengong tadi.  Kami semua tergamam.  Wah, wahh...dah siap mula buat body touching...Memang azab la kami lepas ni...'' kalau tak tau tu, ikut yang lain la bodoh!!!  Nanti aku ajar semuanya''! Kata Kpl Mizi.  Hukuman (hukuman adalah bahasa berkawad) seterusnya. '' Bergerak ke kanan bertiga-tiga, ke kanannnnnnn..Pusingggg!!!!''  Jerit Kpl Mizi lagi.  Magic juga...semua pulak dah pandai ikut budak yang terer tadi.  Huh, takut kena flying kick la tu..huhuhu...''Dari kiri, cepat jalan!!!  Arahan Kpl Mizi.

Kiri kanan kiri, kiri kanan kiri jerit budak depan.  Kami semua main ikut jer.  Wah, best juga yer..berjalan ramai-ramai macam ni.  Pakai baju loreng pulak tuu..Huh..dah jadi askar aku ni..lalalalala...Kami berjalan ke Padang Kawad A.  Kat sana segelombolan rekrut dari blok lain dah lama sampai.  Jumlah kami dianggarkan semua dalam empat ratus 20 orang.  Termasuk rekrut wanita.  Kat sana geng-geng Jurulatih Jasmani (PTI) dah menunggu.  Kami diarah menjarakkan diri.  Hampir separuh padang kawad tu penuh dengan rekrut botak.  Di kalangan PTI tu, ada seorang PTI India.  Kami panggil dia Kpl Rama.  Muka jer dah nampak garang macam penjahat pilem tamil.  Suara pun garau macam gajah.  Dari hari tu, berkat didikan Kpl Rama n the geng, kami dapat belajar pelajaran berikut yang sentiasa diulang hampir beratus kali:

a.   Jumping Jack (lompat bintang), pumping, commando rest, side roll, forward roll dan banyak lagi.

Seksaan  kami tidak berakhir di situ....










No comments:

Post a Comment